Možná vás to do teď ani nenapadlo, ale to že neustále uklízíte, a i tak na vás padají haldy prádla a nádobí neznamená, že jste čuně. Možná máte prostě jenom ADHD. Jenom!
Není to o tom, že bychom nechtěly mít doma naklizeno, ve skříních komínky podle Marie Kondo, každý den navařeno a na stole bábovku a vázu čerstvých tulipánů. Ale s každým nadšeným elánem se do toho pustit, se objeví nějaká nečekaná situace, která odvede naši pozornost.
Jdu do koupelny třídit prádlo, začnu barevným, pak potřebuji na záchod – ha! došel toaletní papír. Tak jdu pro něj na předsíň do skříně. Cestou si všimnu, že si děti vypucovaly boty u dveří. Když už jsem tu, vezmu vysavač a vyluxuji to. A když už ho mám v ruce, sjedu i kuchyň a obývák. Pod stolem najdu pár dílků pexesa. Odnesu je do pokojíčku. Tam si všimnu, že v šuplíku, kde mají děti hry, je jich půlka rozsypaná. Tak je začnu skládat. Mezi nimi jsou sponky do vlasů…odnesu je na holčičí toaletní stolek. Ten je ale ušmudlaný, skočím si pro hadřík a čistící prostředek …Uf, už jsou dvě, musím vyzvednout dceru a odvézt ji na gymnastiku!
A na konci dne zjistím, že jsem proboha ani nedodělala to prádlo! O nějaké večeři na sporáku, bábovce a tulipánech nemůže být ani řeč.
Náš ádéhádí mozek totiž funguje trochu jinak. Pocit, co všechno musíme stihnout nás zahlcuje, skáčeme od jednoho úkolu k druhému, nebo naopak bojujeme s neschopností se soustředit. Plánování času a odhadování vlastní energie je pro nás obrovská výzva, protože naše exekutivní funkce nepracují tak, jak by měly. A tak se snadno ocitneme v kolotoči spousty rozdělaných věcí, ale žádné dokončené. Pokud se v tom poznáváte, vězte, že v tom nejste sama – a že existují cesty, jak si to trochu usnadnit.
A vězte, že i když organizovanost není vaší silnou stránkou, neznamená to, že vaše děti nemohou být organizované, pořádné a zodpovědné. Naučit děti plánovat a organizovat svůj čas není jen záležitost perfektních rodičovských schopností – jde o jednoduché nástroje, které mohou pomoci jak vám, tak vašim dětem, zvládat denní rutiny a úkoly s větší lehkostí.
Jak ADHD ovlivňuje organizaci v každodenním životě
Porucha pozornosti s hyperaktivitou ovlivňuje nejen děti, ale i dospělé – a pokud vám leží na bedrech celá domácnost, tak to můžete pociťovat obzvlášť silně.
Je pro vás těžké:
- Udržet denní rutinu: Ranní chaos, příprava dětí do školy, nákupy, úklid, vaření. Všechno to na vás padá a vy se cítíte neschopná. Nedej bože, aby vám to ještě manžel občas vyčetl.
- Plánovat dlouhodobě: Zatímco ostatní rodiče mají přehled o tom, co se děje za týden nebo měsíc, vy letíte jak splašená na třídní schůzky, protože jste si na telefonu zapnula upozornění jen „10 minut před“.
- Zvládat multitasking: ADHD způsobuje, že je obtížné se soustředit na víc než jednu věc najednou. Což je, jak si asi dovedete představit, v domácnosti s dětmi celkem problém. Míchat omáčku, aby se nepřipálila, u toho radit s úkolem z matematiky a do toho volá babička s dotazem, kdy se vám to hodí na návštěvu. Koho obětujete prvního?
- Vytvořit a dodržovat systém: I když máte dobrý úmysl a chcete mít doma řád, zůstává těžké udržet jakýkoli systém v chodu. Koupila jste si krásný diář, k němu spoustu samolepek a měla velké plány, jak si každý den budete šperkovat svůj zápisníček. Budete si tam psát nejen úkoly, ale taky pozitivní afirmace a za co jste vděčná. Každý den, že jo? Tak schválně, kolik dní vám to vydrželo? Víte vůbec, kde ten diář máte?
Tohle všechno obvykle vede k značné frustraci – jak vaší, tak vaší rodiny. Ale není potřeba se vzdávat. ADHD vás nemusí definovat. Pokud najdete správné nástroje, můžete nejen lépe zvládnout domácnost, ale i ukázat názorně dětem cestu, jak si organizovat svůj čas a mít přehled o svých aktivitách i povinnostech. A bude to dokonce zábava!
První krok: Přiznat si to
Už xkrát jste zkoušela vnést do života nějaký řád, stáhla si různé aplikace do telefonu, koupila si ten zmíněný diář, ale nikdy to nefungovalo tak, jak jste si představovala. Dost možná se cítíte frustrovaná, že vám to pořád nejde, nebo se dokonce stydíte za to, že máte problém s udržením pořádku, když ostatní maminky kolem vás to přece zvládají (hlavně ty na instagramu). Prvním krokem k tomu, abyste to začala měnit je si to prostě přiznat – systém, řád a organizace je pro vás výzvou, a není to vaše vina.
Ať už jde o jednoduché úkoly, pravidelný čas na plánování nebo využití vizuálních pomůcek, jde o to začít tam, kde se nacházíte, a postupně si budovat rutinu, která pro vás bude funkční a udržitelná.
Realistická očekávání: Ne všechno musí být perfektní
Vytvoření a zavedení nových návyků může být náročné, a pro nás maminky s ADHD to platí dvojnásob. I když máte skvělé nástroje a strategie, může se stát, že se i tak necháte vyrušit a večer už se k úkolu nebudete chtít vrátit. No co, zítra je taky den. Klíčem je konzistence a postupné budování nových návyků, které se stanou přirozenou součástí vašeho každodenního života.
Začněte malými kroky - nezačínejte hned s velkými změnami, které by vás mohly zahlcovat. Například místo toho, abyste se snažila plánovat celý týden, začněte tím, že si pro začátek každý večer připravíte plán na následující den. Tento malý krok vám pomůže vybudovat návyk bez toho, abyste se cítila přetížená.
Používejte pozitivní motivaci - každý úspěch si zaslouží oslavu! Uznání každého zvládnutého dne vám pomůže udržet motivaci. Zaveďte odměny, které si budete dávat za to, že úkoly splníte nebo prostě dokážete udržet organizaci v chodu – co si třeba navzájem s dítětem za odměnu namasírovat záda? Nebo si o víkendu udělat pyžámkový večírek.
Zůstaňte flexibilní - život je nepředvídatelný a je důležité být flexibilní a přizpůsobit se změnám. Pokud něco nevyjde podle plánu, nebuďte na sebe přísná. Místo toho si pamatujte, že každý den je nová příležitost k tomu začít znovu. Zvlášť pokud vám do toho vlezou prázdniny nebo vás navštíví nějaký moribundus.
Sledujte společně své pokroky a vzájemně se podporujte. Děti se naučí, že organizace není jen o nich, ale o celkové rodinné spolupráci. Sepište si, co vám jako rodině funguje, a co je třeba vylepšit. A každý týden můžete mezi sebou zvolit manažera plánu, který situaci zhodnotí. Děti si takovou roli jistě hodně užijí a mohou vám samy dát zajímavý pohled na fungování vaší domácnosti.
Jak reaguje váš mozek na text vs. vizuální podněty
Vizuální pomůcky aktivují v mozku jiné oblasti než pouhý text. Když úkol vidíme ve vizuální formě a máme navíc možnost s ním manipulovat, zapojujeme hned několik kognitivních procesů:
Zapojení vizuální paměti – Mozek zpracovává obrázky mnohem rychleji než text. Podle studií si lidé pamatují až 80 % vizuálních informací, ale jen asi 20 % textových. Obrázky tak zůstávají v paměti déle a jsou snadněji vybavitelné.
Podpora prostorové orientace – Mozek vnímá nejen samotný obrázek, ale i jeho umístění v prostoru. Když dítě posouvá magnetku z „udělat“ do „hotovo“, dochází k aktivaci oblastí mozku spojených s plánováním a prostorovou představivostí (zejména v parietálním laloku).
Aktivace motorické paměti – Manipulace s magnetkou (posouvání, přemisťování) zapojuje nejen vizuální, ale i motorickou paměť. Tento proces usnadňuje zapamatování úkolu a jeho dokončení, protože propojuje více smyslů.
Snížení kognitivní zátěže – Mozek má omezenou kapacitu pracovní paměti. Vizuální pomůcky pomáhají snížit „informační přetížení“, protože úkoly nejsou jen v hlavě, ale fyzicky přítomné v prostředí. To je zvlášť užitečné pro lidi s ADHD nebo neorganizovanou myslí.
Motivační efekt – Pohybem magnetky dochází k aktivaci dopaminového systému, který souvisí s motivací a odměnou. Pohled na dokončený úkol a možnost fyzicky ho „odškrtnout“ může posílit pozitivní návyk.
Děti jako parťáci v organizaci: Naučte je plánovat s vámi
I když organizování může být pro vás osobně výzvou, nemusí to znamenat, že vaše děti budou mít stejný problém. Naopak – zapojení dětí do plánování a organizace nejen ulehčí vaši práci, ale i je naučí důležitým dovednostem, které jim budou sloužit po celý život. A děti se vyloženě těší na to, když se mohou podílet na rozhodování a na vytváření vašich společných plánů. Kromě toho, že se vám podaří dotahovat jednotlivé úkoly do konce, posílíte i vztah mezi vámi a vašimi dětmi. Děti uvidí, že práce není pouze odpovědnost rodičů, ale součást rodinného života, kde každý přispívá svým dílem a umem. A když to děláte společně, celé to může být zábava!
- Týdenní přehledy, které ukážou všechny plánované aktivity pro každý den v týdnu. Vizuálně tak uvidíte, co vás čeká, což pomůže se na to lépe připravit nejen dětem, ale i vám. Třeba ty zmíněné třídní schůzky se vám vryjí do paměti mnohem lépe, když si o tom budete s dětmi povídat při společném plánování.
- Úkolníčky, kde si můžete i vy „odškrtávat“ dokončené úkoly posouváním obrázkových magnetek. To nejen pomáhá udržet přehled, ale i motivuje, protože každý splněný úkol v políčku „hotovo“ je váš dílčí úspěch. Vy si vyberte své tématické úkoly (vyprat prádlo, naskládat myčku, vyžehlit) a děti si mohou vybrat zase své (utřít prach, spárovat ponožky, uklidit si stůl…)
Můžete třeba soutěžit s dětmi, kdo svůj seznam první splní. - Měsíční rodinné kalendáře – na dlouhodobější plány je zase ideální měsíční rodinný kalendář, kam zapíšete všechny schůzky, kroužky, návštěvy a plány na víkendy na měsíc dopředu. Všichni tak budou mít přehled o tom, co všechno vás čeká. Vy přijdete včas na třídní schůzky a táta nezapomene vyzvednout kluka z fotbalu.
Závěr: Organizace není o dokonalosti, ale o tom najít svůj vlastní rytmus
Pokud máte ADHD, organizace může být výzvou – ale není to něco, co by bylo nemožné zvládnout. Klíčem není usilovat o dokonalost, ale najít systém, který vám bude fungovat a který se přizpůsobí vašim potřebám.
Dovolte si dělat chyby, učit se z nich a přizpůsobovat své strategie podle toho, co vám dává smysl. I když občas sklouznete zpět do chaosu, není to selhání – je to jen součást cesty. Důležité je nevzdávat se a hledat způsoby, jak si věci ulehčit.
A pokud se někdy budete cítit zahlceně, pamatujte si jedno: Každý malý krok vpřed je úspěch. 🎉 Možná to nebude perfektní, ale bude to vaše – a to je to, na čem záleží.